Zajęcie plastyczno - konstrukcyjne podczas którego dzieci wykonują pająka za pomoca odbijania i wycinają pajęczynę z szablonu.
Temat kompleksowy : „Wśród owadów i gadów”
Temat zajęcia : „Pająk i pajęczyna”- wykonanie pająka za pomocą odbijania i wycinanie szablonu pajęczyny.
Zagadnienia programowe :
* Poznaję sztukę plastyczną i sam jestem twórcą :
- Tworzenie kompozycji za pomocą odbijania ( stemplowanie karbowaną tekturą ),
- Stosowanie techniki graficznej – rysowanie mazakiem,
- Sprawne posługiwanie się nożyczkami ( przestrzeganie zasad bezpieczeństwa ), cięcie po linii prostej,
- Tworzenie kompozycji płaskich – naklejanie na karton elementów z kolorowego papieru,
- Próby wykonywania prac plastycznych w małych zespołach ( pomoc nauczyciela przy podziale zadań wśród dzieci i zorganizowaniu warsztatu pracy.
Cele instrumentalne :
Wiadomości : dziecko
- pozna wiersz J. Brzechwy pt. „Pająk i muchy”,
- pozna zabawę ilustracyjną ze śpiewem pt. „ Pajączek”,
- pozna zasady zabawy ruchowej z elementem orientacyjno – porządkowym pt. „Pająk, muchy i motyle”,
- pozna nazwy, wygląd, sposób poruszania się i odżywiania, zachowanie i zwyczaje, oraz sposoby przystosowania się pająków do warunków jakich żyją,
- pozna technikę plastyczną – stemplowanie karbowaną tekturą i tuszem,
- pozna zasady bezpiecznego posługiwania się nożyczkami,
- zna bohaterów i tytuły kreskówek i filmów związanych z występowaniem „pająków”
- pozna przysłowie „Uszyć komuś buty”.
Umiejętności : dziecko
- potrafi zaśpiewać i zilustrować ruchem tekst piosenki pt. ‘Wietrzyk”, „Pajączek”,
- potrafi odpowiadać na zadane pytania,
- potrafi wyciąć pajęczynę z kolorowego papieru, nakleić ją na kartkę,
- potrafi bezpiecznie posługiwać się nożyczkami,
- potrafi stemplować i dorysować brakujące elementu mazakiem,
- potrafi pracować w zespole,
Zdolności poznawcze : dziecko
- dba o porządek miejsca pracy,
- zachowuje się kulturalnie podczas zajęcia,
- szanuje owady i przezwycięża niechęć, strach do pająków.
Metody:
Czynna - zadania stawiane do wykonania, praca wg wzoru,
Słowna – wiersz, piosenka, pogadanka,
Oglądowa – pokaz.
Forma:
Praca w dwuosobowych zespołach.
Materiały i narzędzia:
Blok rysunkowy, papier kolorowy, tektura karbowana, tusz, mazaki, klej, nożyczki.
Środki dydaktyczne:
Ilustracja do wiersza, zdjęcia przedstawiające pająki, zabawki – pająki, opaski do zabawy ruchowej, podkład muzyczny.
Przebieg zajęcia:
1. Dzieci śpiewają i ilustrują ruchem tekst piosenki pt. „Wietrzyk”.
2. Dzieci poznają treść wiersza j. Brzechwy pt. „Pająk i muchy”.
3. Dzieci wypowiadają się na temat wiersza:
-Kto występuje w wierszu?
-Co dolegało pająkowi?
-Jakie obietnice złożył pająk muchom?
-Jak zachowały się muchy?
-Jaką pułapkę przygotował pająk?
-Co pająk zrobił z muchami?
-Jak rozumiecie przysłowie „uszyć komuś buty”?.
4. Dzieci oglądają zdjęcia i rysunki, album o pająkach.
5. Dzieci biorą udział w zabawie ruchowej z elementem orientacyjno-porządkowym pt. „Pająki, muchy i motyle”.
6. Dzieci oglądają wykonaną pracę plastyczną.
7. Dzieci zapamiętują sposób wykonania pracy.
8. Dzieci dobierają się w pary i wykonują pracę.
9. Dzieci biorą udział w zabawie ilustracyjnej pt. „Pajączek”.
10. Dzieci oceniają wykonane prace plastyczne.
11. Dzieci porządkują miejsce pracy.
Edyta Dąda